Bel vrijblijvend voor meer informatie 06 - 48056222

Ben jij een specialist of generalist?



Een specialist of een generalist. Ik kom deze afweging steeds vaker tegen de laatste tijd. Ik las er op LinkedIn voor het eerst zo uitgesproken over in het artikel van Han van Kasteren. Ik kreeg onbedoeld antwoord op een vraag die ik mezelf nog niet gesteld had: ondervind ik hinder bij het vinden van opdrachten omdat ik een generalistisch cv heb?

Met deze vraag ergens ver in het achterhoofd keek ik uit naar nieuwe opdrachten zoals ik dat altijd doe; via mijn netwerk. En heel af en toe (twee keer in tien jaar) via een bureau. Er is werk zat dus dat moest geen probleem zijn. Het liep iets anders.

Bemiddelingsbureau

De laatste paar maanden lukte het me amper een nieuwe langere opdracht te krijgen. Mijn eigen netwerk heeft kennelijk alles tip top in orde of is op vakantie. Dus via een bemiddelingsbureau proberen. LinkedIn heeft daar een essentiële rol in. Via dit platform word ik regelmatig gebeld door recruiters voor opdrachten. Dus moest ik een recent cv hebben. Nu had ik er wel een paar maar bij elk mogelijke nieuwe opdracht hoort ook een nieuw cv. Dat wil zeggen, deze moet telkens aangepast worden. In de huisstijl van het bureau. Toegespitst op de vaardigheden met uitgelichte kernwoorden behorend bij de betreffende vacature. Ik was het maken en tonen van een cv niet meer gewoon en neem meestal mijn eigen vormgegeven en ingebonden bedrijfspresentatie mee naar een intakegesprek. Afijn, voor bemiddelingsbureaus is een cv dus noodzakelijk.

nmc advies, generalist of specialist

Behalve een aangepast cv dien je ook een motivatie in waarom jij geschikt bent voor die klus. En soms moet er nog een derde document bij met cases die aansluiten bij het gevraagde. Je bent er een ochtend zoet mee. Soms wil ik zelf niet mee doen aan een bieding omdat een en ander niet geheel aansluit qua werkervaring maar het bureau heeft af en toe geen kandidaten en dan moest ik mijn cv zo maken dat het wel passend werd. Wilde ik best een keer doen maar het resultaat was als verwacht, negatief.

Knock-out

Overheden hanteren een systeem waarbij je groepen met vragen doorloopt. Elke groep kent knock-out vragen. Als je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet, lig je eruit. Hoef je de andere groepen niet meer in te vullen. Best bekrompen. Wat is er gebeurt met een frisse blik? Kun je wel een onderscheidende strategie ontwikkelen als je telkens mensen wil die gespecialiseerd zijn in jouw branche? Is het vragen naar het waarom niet beter in plaats van meteen van start te gaan op de gebaande wegen? Veel organisaties vinden het prima zo omdat ze het altijd zo gedaan hebben. Wereld apart.

Ik heb een recruiter van een gerenommeerd bureau onlangs gevraagd naar mijn cv te kijken. Of mijn kijk op mijn cv qua niveau en inhoud aansluit bij die van haar, een beroepsbeoordelaar. Niets op aan te merken, behalve één ding.

“Wie is Annet, wat kun jij goed? We willen graag snel kunnen scannen wat jouw specialisme is”.

“Ja maar ik ben een generalist, een allrounder die breed inzetbaar is en schakelt op verschillende niveaus”.

“Dat is voor ons lastiger indelen, en opdrachtgevers willen ook graag meteen zien wie ze voor zich hebben”.

“Dus ik moet me gaan toeleggen op één gebied omdat deze opdrachtgever nu deze specifieke vaardigheden zoekt. De volgende opdrachtgever zoekt weer andere vaardigheden die hij belangrijk vindt. Dan kom ik weer uit op mijn huidige cv, met meerdere interesses en vaardigheden om veel opdrachtgevers te kunnen helpen”. Zo werkte het dus niet. Hoe dan wel?

Herkenbaar

Onlangs vroeg ik in een groep op Facebook of er zzp’ers zijn die dit herkennen, of zij zich ook gedwongen voelen een specialisme te kiezen. Het bleek heel herkenbaar. Sommigen veranderden hun verdienmodel en gingen werken met vaste klanten. Heel erg van nu, geen uurtje factuurtje meer maar een abonnementsvorm aanbieden en werken met een groep vaste klanten. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Ik heb besloten me niet te gaan focussen op één vakgebied maar me gewoon blijf ontwikkelen met trainingen en opleidingen op de gebieden die ik ken en leuk vind. Het is namelijk niet zo dat een generalist een beetje weet van veel dingen. Een generalist heeft gewoon meerdere specialismen.

Share this post